Pozor, pozor – do stanice Malacky prichádza vlak z ...

Autor: Róbert Peťko | 12.5.2014 o 16:23 | (upravené 12.5.2014 o 16:37) Karma článku: 3,77 | Prečítané:  630x

Malacky mali už historickým vývojom predpoklad stať sa centrom Južného Záhoria.   Tým, že v roku 1879 bol v Malackách zriadený telegrafický úrad a v roku 1891 začal pravidelne prichádzať vlak na železničnú stanicu, Malacky získali priame spojenie s Bratislavou. To bolo pre naše mesto potvrdenie prioritného a okresného mesta v regióne.

Cestovanie vlakom a presun obyvateľov nielen Malaciek, ale aj obyvateľov okolitých dedín, bolo veľmi obľúbené. Veď na doby minulé pricestovať z Malaciek do Bratislavy do hodinky pri rýchlosti 45 km za hodinu bolo pre iný spôsob dopravy nepredstaviteľné. Samozrejme, v súčasnosti cestovať do Bratislavy hodinu, je pre mnohých času naháňajúcich priam neprípustné .

Už len z písomných záznamov môžeme zistiť, ako ľudia s údivom sledovali prejazdy vlakov obklopených oblakom pary. Sledovanie prejazdu vlakov však v nás ostalo aj do dnešných čias, síce už len v podobe rodičov s deťmi ako šťastne mávajúcimi na prichádzajúce vlaky.

V našom meste je veľa historických budov a jednou z nich je aj budova železničnej stanice postavenej v predklasicistickom slohu, podľa ktorej bolo postavených viac obdobných železničných staníc u nás aj v zahraničí. Budova železničnej stanice v Malackách bola postavená v rokoch 1890-1891, pričom mala dopravnú i telegrafickú kanceláriu, kanceláriu prednostu, čakáreň pre cestujúcich druhej triedy a čakáreň kniežaťa Pálffiho. Pre knieža ako zemepána to bola určite veľká prestíž pochváliť sa výdobytkami modernej techniky. To, že železnica pre knieža mala veľký význam svedčí i to, že bola v našej oblasti postavená v 90-tych rokoch 19. storočia najstaršia lesná železnica. Viedla z píly v Malackách smerom na Rárbok (Rohožník) cez husté lesy až k loveckému zámočku Vývrat a končila v doline pod horou Vysoká. Železničná stanica sa časom menila. V roku 1926 pribudla príjímacia budova, vestibul a priestory čakárne s dlhým krytým perónom.

Samozrejme, s dobou sa modernizovala aj trať. Po vzniku prvej republiky sa vybudovala druhá koľaj a v roku 1980 bola ukončená prevádzka parných lokomotív, ktoré nahradili elektrické.

Železnica pre Malacky mala a má veľký význam z rôznych pohľadov. Síce v dnešnej dobe, kedy sa diskutuje o koncepcii riešenia dopravy v centre mesta, železnica komplikuje riešenie dopravnej situácie vzhľadom k tomu, že rozdeľuje mesto na dve časti. Železnica je však tá, ktorá nášmu mestu napomohla k rozvoju a vytvorila podmienky k dobrému životu v Malackách .

 

Váš Robo

hrdý Malačan

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?