Pozor, pozor – do stanice Malacky prichádza vlak z ...

Autor: Róbert Peťko | 12.5.2014 o 16:23 | (upravené 12.5.2014 o 16:37) Karma článku: 3,77 | Prečítané:  641x

Malacky mali už historickým vývojom predpoklad stať sa centrom Južného Záhoria.   Tým, že v roku 1879 bol v Malackách zriadený telegrafický úrad a v roku 1891 začal pravidelne prichádzať vlak na železničnú stanicu, Malacky získali priame spojenie s Bratislavou. To bolo pre naše mesto potvrdenie prioritného a okresného mesta v regióne.

Cestovanie vlakom a presun obyvateľov nielen Malaciek, ale aj obyvateľov okolitých dedín, bolo veľmi obľúbené. Veď na doby minulé pricestovať z Malaciek do Bratislavy do hodinky pri rýchlosti 45 km za hodinu bolo pre iný spôsob dopravy nepredstaviteľné. Samozrejme, v súčasnosti cestovať do Bratislavy hodinu, je pre mnohých času naháňajúcich priam neprípustné .

Už len z písomných záznamov môžeme zistiť, ako ľudia s údivom sledovali prejazdy vlakov obklopených oblakom pary. Sledovanie prejazdu vlakov však v nás ostalo aj do dnešných čias, síce už len v podobe rodičov s deťmi ako šťastne mávajúcimi na prichádzajúce vlaky.

V našom meste je veľa historických budov a jednou z nich je aj budova železničnej stanice postavenej v predklasicistickom slohu, podľa ktorej bolo postavených viac obdobných železničných staníc u nás aj v zahraničí. Budova železničnej stanice v Malackách bola postavená v rokoch 1890-1891, pričom mala dopravnú i telegrafickú kanceláriu, kanceláriu prednostu, čakáreň pre cestujúcich druhej triedy a čakáreň kniežaťa Pálffiho. Pre knieža ako zemepána to bola určite veľká prestíž pochváliť sa výdobytkami modernej techniky. To, že železnica pre knieža mala veľký význam svedčí i to, že bola v našej oblasti postavená v 90-tych rokoch 19. storočia najstaršia lesná železnica. Viedla z píly v Malackách smerom na Rárbok (Rohožník) cez husté lesy až k loveckému zámočku Vývrat a končila v doline pod horou Vysoká. Železničná stanica sa časom menila. V roku 1926 pribudla príjímacia budova, vestibul a priestory čakárne s dlhým krytým perónom.

Samozrejme, s dobou sa modernizovala aj trať. Po vzniku prvej republiky sa vybudovala druhá koľaj a v roku 1980 bola ukončená prevádzka parných lokomotív, ktoré nahradili elektrické.

Železnica pre Malacky mala a má veľký význam z rôznych pohľadov. Síce v dnešnej dobe, kedy sa diskutuje o koncepcii riešenia dopravy v centre mesta, železnica komplikuje riešenie dopravnej situácie vzhľadom k tomu, že rozdeľuje mesto na dve časti. Železnica je však tá, ktorá nášmu mestu napomohla k rozvoju a vytvorila podmienky k dobrému životu v Malackách .

 

Váš Robo

hrdý Malačan

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.


Už ste čítali?